Ing. Radan Jünger je známý v Ostravě ve spojení s Vysokou školou podnikání, kterou před 18 lety založil jeho otec Doc. PhDr. Josef Jünger, CSc. Tuto po jeho úmrtí postupně rozšířil na Akademickou alianci, a.s. – největší česko-slovenskou vzdělávací skupinu, kterou aktuálně opouští.
Pane řediteli, jak se člověk stává ředitelem a majitelem předškolního a školního zařízení?
Po dlouhé době a těžceJ(Usmívá se). ZŠ a MŠ Montessori Ostrava založila před 6 lety Akademická aliance, největší česko-slovenská vzdělávací skupina, kterou jsem spoluvlastnil a řídil. Dr. Marie Švrčková, první ředitelka, jí vdechla život. V září tohoto roku jsem řízení všech škol (převážně VŠ) opustil a stal se jediným majitelem ZŠ a MŠ Montessori Ostrava a dr. Švrčková rezignovala ze zdravotních důvodů. Nebylo to lehké období.
To jste vyměnil vysoké školy za školku a školu? Proč?
Výměna není správný termín. Řízení vysokých škol jsem opustil proto, že jsem přestal vidět světlo na konci tunelu a jeho rozsvícení jsem nemohl ovlivnit. Naopak jsem dozřel toho, že mohu-li být společnosti a svým dětem ještě více užitečný, vybuduji špičkové předškolní a školní zařízení v Ostravě.
Jak by podle Vás měla taková špičková škola vypadat?
Podle fasády nebo sídlí-li v Karolíně ji rozhodně neurčíte. Podstatou úspěchu jsou kvalifikovaní, motivovaní a nadšení učitelé, kteří „umí“ učit. Klíčový je poměr počtu dětí a učitelů. Na Montessori Ostrava máme na MŠ i na 1. stupni ZŠ tři učitele na 18 dětí ve třídě. Dětem se věnujeme alternativně za pomocí Montessori pedagogiky, rozvíjíme v dětech jejich přirozené schopnosti, děti se otrocky nebiflují ani je nenutíme memorovat data. Netestujeme, co neumí, učíme je „učit se“, motivujeme, neznámkujeme. Děti se k nám těší.
Na 18 dětí 3 učitelé, to je asi sen každého pedagoga, ale kdo to zaplatí?
Připouštím, že je to ekonomicky náročné a školné tyto výdaje nepokryje. Již několik let provoz školy významně podporuji a považuji to za nejlépe utracené/investované prostředky. Jako otec dvou dětí totiž každý den na nich vidím užitek a efekt z těchto prostředků. Ostatně není lepší důkaz přesvědčení o kvalitě instituce než, že se v ní vzdělávají vlastní děti.
Jaký je „typický rodič“ Vaší školy?
Nelze odpovědět jednou větou. Například máme rodiče, kteří k nám denně dojíždí 55 km, naproti tomu máme rodiče, pro které školné představuje významnou část rodinného rozpočtu. Společným rysem jsou však vysoká očekávání, že z jejich dětí vychováme respektující ovšem i respektované bytosti, které se umí učit, dovedou se rozhodovat, budou připraveny na změny ve společnosti a najdou v ní své místo. A za toto jsou rodiče v dnešní době čím dál více ochotni platit školné na soukromých školách.
Základní školu máte třetím rokem a máte pouze 18 dětí, není to na 9 ti letku málo?
Jistě, to je třeba vysvětlit… Od počátku byla naše strategie provozování mateřské a základní školy v jednom domě, což dodnes považuji za výhodu, rodiče k nám vozí i sourozence. Na základní školu se tak hlásí primárně děti, které ukončily naši školku a nastupují do první třídy. Jsou tak ideálně připraveni na přechod do základní školy. Vyšší ročníky jsme doposud neotvírali, upřednostňujeme děti, které prošly našim předškolním vzděláváním a za pět let jich ještě tolik nebylo. Přesto však u nás najdete i děti, které přestoupily z jiných škol a jsou spokojené.
Co nového spojeného se změnou majitele a ředitele ve Vaší osobě na Montessori Ostrava dále plánujete?
Jak jsem zmínil, základem jsou špičkoví kantoři. Po dlouhém hledání jsme našli rodilé mluvčí jazyka anglického a španělského. Mám z nich radost! Na výuku cizích jazyků klademe vysoký důraz. Vyhledávání budoucích spolupracovníků je soustavná činnost. Je jich málo. Dále v příštím roce plánujeme investice do oprav a nákup iPad do výuky. Tablety nezakazujeme, pracujeme s nimi.
Co byste vzkázal rodičům budoucích dětí a žáků?
Výběr předškolní a školní instituce považuji za nejdůležitější etapu v životě. Děti jsou jako nepopsaný list. Ostatně známý americký filosof, učitel a spisovatel Robert Fulghum napsal svou klíčovou knihu s názvem: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce.“ (Nejslavnější kniha, 14 mil. vydání, pozn. autora.) Vybírejte s rozvahou a podle vyzrálosti a profesionalitě pedagogů, nikoliv podle toho, je-li za rohem domu, či domu prarodičů, byť rozumím, že je to pohodlné. Srdečně vás zvu na Den otevřených dveří.
Děkuji Vám za rozhovor.
Ptal se Jaroslav Procházka, redaktor sekce vzdělávání.