Rádi bychom vás seznámili s odpověďmi na dotazy, na které se rodiče ptají nejčastěji. Nalezněte odpověď i na svou otázku. Dotazy jsme pro přehlednost rozdělili na mateřskou školu a základní školu.
Rodiče se často ptají:
1. Může si dítě v Montessori škole dělat co chce? Četla jsem, že si děti vybírají co a kdy chtějí dělat.
2. Mohu přihlásit své dítě do školky i během školního roku, nebo prázdnin? Přijmete dítě jen na prázdniny?
3. Jaký je rozdíl mezi tradiční a Montessori školkou?
4. Jaká je provozní doba školky? Kdo a kdy může dítě do školky přivést a odvést?
5. Může dítě docházet méně často, než 5x týdně?
6. Kolik dětí a učitelů je v jedné třídě? Máte kvalitní učitele?
7. Je hodnocení ve vaší škole převoditelné na známky?
8. Může k vám nastoupit dítě ze standardní, nebo jiné alternativní školy?
9. Jak se aklimatizuje dítě z vašeho systému na 2. stupeň ve standardní škole?
10. Budete mít 2. stupeň?
1. Může si dítě v Montessori škole dělat co chce? Četla jsem, že si děti vybírají co a kdy chtějí dělat.
Nikoliv. Dítě v Montessori systému je svobodné ve výběru činnosti, jíž se chce zabývat, avšak je vedeno pod pevným řádem a systémem, díky kterému svými výsledky předčí většinu svých vrstevníků. Může si jednoduše vybrat, kterou činnost chce dle svého zájmu procvičovat, ale na druhou stranu musí respektovat společná pravidla a vzájemnou zdvořilost.
Dítě se také učí své pracovní místo připravit, procvičovanou činnost dokončit (neodcházíme od rozdělaného) a místečko i uklidit. Nezaměňujme svobodu rozhodování se vzpupností, jančením, nevyzrálostí.
2. Mohu přihlásit své dítě do školky i během školního roku, nebo prázdnin? Přijmete dítě jen na prázdniny?
Ano, můžete své dítě přehlásit celoročně, není-li naplněná kapacita. O aktuálním stavu informujeme v sekci „Zápis do mateřské školy„. Pouze na dobu 2 měsíců prázdnin školka nepřijímá.
3. Jaký je rozdíl mezi tradiční a Montessori školkou?
Přehledné srovnání obou vzdělávacích principů naleznete zde „Montessori a tradiční škola„.
4. Jaká je provozní doba školky? Kdo a kdy může dítě do školky přivést a odvést?
Naše školka je v provozu každý pracovní den od 7. 00 hod. do 17:00 hod. Výjimku tvoří období prázdnin, kdy bývá provoz omezen. O omezení provozu jsou rodiče s předstihem informováni.
Dítě je možné přivést ráno od 7:00 hod. nejpozději do 8:30 hod. Individuální pozdější příchody je nutné vždy domluvit s paní učitelkou a dopředu o příchodech školku informovat. Dítě se vyzvedává po obědě, a to v časových intervalech od 12. 30 – 13. 00 nebo po odpolední svačince 14. 30 – 17. 00 hod.
Dítě do školky přivádí a vyzvedávají rodiče. Rodiče dítěte také mohou určit jiné osoby, které budou dítě přivádět /odvádět (např. babičku, dědečka, je nutné uvést v přihlášce). Nutné je, že toto nejdříve oznámí třídní učitelce.
5. Může dítě docházet méně často, než 5x týdně?
Ano, děti přijímáme v režimu polodenní nebo celodenní docházky.
V případě polodenní docházky navštěvují děti školku pravidelně buď denně od 7. 00 – 12.30 nebo na tři celé dny, které si zvolí rodič. Důležitá je pravidelnost docházky a v případě tří dnů dané dny neměnit, aby se dítě orientovalo a lépe si zvyklo na režim školky.
Předškoláci, tj. dětí, které jsou v posledním roce předškolního vzdělávání, musí navštěvovat školku min. 4 hod. denně, a to od 8. 30 – 12. 30 hod. jak je stanoveno školním řádem.
6. Kolik dětí a učitelů je v jedné třídě? Máte kvalitní učitele?
Naše školka má dvě třídy, jejichž kapacita je dána velikostí prostoru. Nejvyšší povolená kapacita je 20 nebo 22 dětí na třídu, v průměru k nám dochází 15 dětí na třídu.
V dopoledním programu školky pracují v jedné třídě vždy dvě paní učitelky a v odpoledním pak jedna. Pro zvýšení kvality práce a individualizované výuce má mateřská škola také školního asistenta, který v dopoledním programu vypomáhá učitelkám.
Všichni naši učitelé jsou vystudovaní odborníci s praxí. Rádi Vás přivítáme ve školce, kde nás můžete navštívit a přesvědčit se sami. Pokud k nám cestu nemáte, přikládáme vám alespoň zprostředkovaně hodnocení naší školky a pedagogického sboru Českou školní inspekcí. Inspekční zpráva ČSI ze dne 10.4.2014.
7. Je hodnocení ve vaší škole převoditelné na známky?
Ano. Aby nám slovní hodnocení dobře fungovalo a splňovalo zákonné podmínky převoditelnosti na známky, je v našem případě doplněno také o kriteriální stupnici, a to v každém předmětu a stupni.
Současné školní vzdělávací programy jsou vytvořeny dle národního, tzv. Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Tento obsáhlý a propracovaný dokument rozděluje období povinné školní docházky do tzv. vzdělávacích období (přičemž konec 5. a 9. ročníku jsou období výstupní) a zároveň podrobně stanovuje tzv. očekávané výstupy v daných vzdělávacích oblastech a oborech (na školách pak označovaných jako vyučovací předměty). Očekávané výstupy se tedy neliší u státních ani nestátních škol.
Jak vypadá slovní hodnocení, zjistíte ve článku: Další vysvědčení z alternativní základní školy
Přínosem klasifikačních stupňů a slovního hodnocení se zabýváme v dalším článku: A když budeš mít jedničky, dostaneš…
8. Může k vám nastoupit dítě ze standardní, nebo jiné alternativní školy?
Ano, v případě, že přichází z odlišného systému může trvat adaptace několik týdnů. Dítě si osvojí nová pravidla v souvislosti s tím, v jakém způsobu rodinné výchovy vyrůstá. Snazší adaptace proběhne u dětí, žijící ve svobodě, ale zároveň pevném řádu. Děti bez stanovených pravidel se potřebují adaptovat na svobodu, zodpovědnost, naučit se respektu a samostatnosti. Žijí-li děti zcela bez řádu s vědomím „mohu si dělat co chci“, je proces adaptace nejnáročnější.
9. Jak se aklimatizuje dítě z vašeho systému na 2. stupeň ve standardní škole?
Děti naší školky a školy se od mala dokáží dobře přizpůsobovat novému řádu, s pevně stanovenými pravidly. Tak jako se střídají pravidla naší školy, s pravidly domácími při návratu domů, pravidly při návštěvách kroužků aj. stejně tak se dokáží adaptovat na řád nové školy. Nevýhoda nastává v útlumu rozvíjení individuálních schopností a dovedností (musí čekat s tempem výuky na ostatní, apod.)
10. Budete mít 2. stupeň?
Aktuálně otevíráme již třetím rokem zápisy do 1. třídy. Zájem o alternativní školství je stále na vzestupu, otázka druhého stupně na naší základní škole bude hlavním tématem následujícího školního roku.