Má smysl pořizovat si speciální pomůcky domů? Pokud jste si zkusili vyhledat „Montessori pomůcky“, zjistili jste, že se s různými eshopy a reklamou doslova roztrhl pytel. Ale jak správně vybrat? Podle čeho se rozhodovat? K čemu jsou, proč je mít/nemít a jak vlastně prospívají? Na to se podíváme v dnešním článku.
Co jsou to vlastně Montessori pomůcky?
Dítě má od narození touhu objevovat, zkoumat a poznávat. Montessori pomůcky jsou ucelený, velmi promyšlený didaktický materiál pomáhající dětem v naplňování potřeb po poznání. Tento materiál – spíše jeho základ vytvořila M. Montessori na základě pozorování dětí a jejich potřeb. Nezapomínejme, že právě díky těmto pomůckám v tehdejší době dokázala nemožné a ukázala společnosti, že i nevzdělatelné děti se mohou radu věcí naučit a dosáhnout velkých úspěchů.
Originály pomůcek vzniky před více než 100lety. Za tu dobu se posunul vývoj naší společnosti, školství, proměnily se potřeby dětí a děti samotné, pedagogika má k dispozici nové poznatky o dětech, ale máme také nové poznatky o světě a společnosti. Zkrátka, o všem víme více a celý svět se vyvíjí.
Jaké oblasti rozvíjejí?
Protože M. Montessori byla pedagog, rozdělila materiály systematicky do jednotlivých skupin – podle toho jaké oblasti rozvíjejí, a co je hlavním cílem pomůcky. Neznamená to však, že daná skupina je striktní, neboť některé pomůcky rozvíjejí i více oblastí. Montessori pomůcky by měly být v základu rozděleny do těchto oblastí:
- PRAKTICKÝ ŽIVOT (materiály seznamující s běžným životem),
- SMYSLOVÁ VÝCHOVA (materiály rozvíjející smysly),
- JAZYK (materiály rozvíjejí mateřský jazyk),
- MATEMATIKA (materiály rozvíjející představy a logické myšlení),
- KOSMICKÁ VÝCHOVA (materiály shrnující poznatky z oblasti zeměpisu, prvouky a přírodovědy a dějepisu).
Ale protože Montessori pomůcky mají rozvíjet dítě ve všech oblastech, nalezneme zde i materiály rozvíjející hudební a výtvarné dovednosti.
Podle čeho vybírat?
Tady je důležité připomenout, z jakého pohledu pomůcky vybíráme – zda jako rodič nebo učitel. U rodiče se nepředpokládá didaktická a metodická znalost zavádění učiva mateřské, či základní školy. Rodič vybírá intuitivně a citem, zatímco učitel by měl znát Montessori materiály a vědět i zda je správně uložen a ve správně označených krabičkách apod.
Červeno-modrá tyč
Montessori pomůcka, na které se již malé děti učí měřit délky – přirozeně a v souvislostech. Dítě se pomocí 10ti tyčí učí poznávat délky, počítat, měřit a chápat množství hmatem i zrakem. Také si vyjma počtu osvojují pojmy jako krátký, kratší, nejkratší, dlouhý, delší, nejdelší. První dílek na tyči má 10 cm, červenou barvu (lichý) a odpovídá nekratší tyči. Další jsou pak na střídačku s modrou (sudý) až do délky 100cm čili jednoho metru. Děti jsou schopny pomocí tyčí změřit jakýkoliv objekt i délku pokoje. Kolik červených dílků má nejdelší tyč – přeci 5. |
Izolace jedné vlastnosti
Všechny Montessori pomůcky jsou vytvořené tak, aby umožňovaly dítěti co největší nezávislost na dospělém a dítě se s nimi učí. Mají v sobě zabudovánu kontrolu chyby (např. symbol, barvu, aj., podle čeho dítě pozná, že postupovalo správně). Pomůcky rozvíjejí u dětí smysl pro řád, koncentraci a koordinaci. Musí vycházet z prostředí dítěte, čili realitu a respektovat tyto zásady: postupují od jednoduššího ke složitějšímu, zleva doprava, seshora dolů, měly by primárně rozvíjet jednu oblast – tzv. izolace jedné vlastnosti.
Odráží reálný svět
Měly by být vytvořeny z kvalitního materiálu a měly by být vzájemně kombinovatelné a vzájemně se doplňovat. Musí být bezpečné a reálné. Takže žádný růžový globus, když voda je průhledná a obvykle zastupována barvou modrou.
Montessori hračka, nebo pomůcka?
Montessori pedagogika nerozděluje pomůcky na hračky a pomůcky, sama M. Montessori používá označení „materiál“, neboť i hrou se dítě učí a rozvíjí. Všechny materiály jednotlivých oblastí jsou cíleně vytvořeny se záměrem rozvíjet dítě v dané oblasti, ale především naplňují u dítěte touhu po poznání a objevu. Je úžasné, slyšet z dětských úst ono kouzelné: „AHA“. V mladším věku (cca 0 – 3) je pak výsledkem vnitřní zaujetí dítěte a trpělivost, s jakou u materiálu vydrží.
Má smysl pořizovat si pomůcky domů?
Určitě má. V tomto případě však platí, že cena by neměla být hlavním kritériem výběru, ale záměr, co chci u dítěte rozvíjet. Pokud však nemáte dostatek financí, pak pro domácí učení si můžete řadu materiálů vyrobit sami a nebo je máte již doma sami, a ani o tom nevíte.
Zejména, co se týče oblasti praktického života či smyslové výchovy. Postačí jen zapojit dítě do činností s vámi. Proč kupovat dětskou kuchyňku, když muže dítě vařit s vámi….stejně tak přesívat, přebírat, zatloukat hřebíky.
Může vás zajímat:
- Netlačit, necpat, vytrvat – jak naučit dítě jíst jídlo. – Recept na úspěch
- Dveře tříd otevřené, všude vládne ticho… Jakto? – Role ticha ve škole
- Biflování vs. učení – Kudy vede cesta? – Má mít biflování místo na moderní základní škole?