Po chodbě se rozlévá ticho, a dveře tříd jsou přitom otevřené. Ptáte se, jak je to možné? Otázka, která vás napadne, když vstoupíte do naší školky nebo školy. V dnešním článku Vám představíme jednu z hlavních složek naší práce, a to práci s tichem a klidem.
Proč je ticho důležité?
Je to právě práce s tichem a klidem, která vede (nejen) u dětí k rozvoji smyslů a k zjemnění sluchových vjemů. Práce v tichu rozvíjí bystrost sluchu a citlivost na hluk. Děti si samy žádají o ticho. Ticho také vede ke zjemnění pohybové koordinace u dětí (koordinace pohybu, nalezení rovnováhy, harmonie, půvabu, obratnosti, zručnosti, k větší vnitřní disciplíně a k hluboké sebekontrole). V neposlední řadě pak ticho vede ke zjemnění vnímání pocitů – k celkovému zjemnění vnímání, k pocitu a prožitku vnitřního klidu a harmonii.
Jak lze ve škole dosáhnout ticha?
Na úvod musíme říci, že to není vůbec snadný úkol. Náš připravený MONTE učitel ví, že ticha lze dosáhnout uvědoměním si vlastní podstaty ticha a ztišení se nejen navenek, ale i v sobě. Slyšíte denně nutkání až vnitřní hlasy? Začněte jejich ztišením u sebe. Důležitý je vnější i vnitřní pořádek a řád. Proto ve třídách velmi dbáme na úklid a děti musí vracet věci na své místo.
Nejprve však musí děti pochopit, co je to ticho? Různými cvičením na elipse se postupně učí vnímat podstatu ticha. Výsledkem je zjištění, že v tichu vnímáme mnohem více podnětů, slyšíme, to, co jsme dříve neslyšeli, jsme koncentrovanější a vše jako by mělo své kouzlo.
Ticho potřebuje samotu, nebo souhlas mnoha
Jednou z cest, jak přivést děti k tichu je napodobování. Učitelka vede děti ke ztišení se a sama např. sedí tiše. Musí upoutat pozornost dětí a právě jejím pozorováním děti zkouší pozice sezení v tichu napodobovat. Zamezením všem rušivým elementům, šumu, hluku je naše vědomí přivedeno do stavu, kdy je schopno pozorovat i sebemenší pohyb, kontrolovat veškeré dětí v okolních jednotlivostech a dostává se do vnitřního klidu. Najednou si všímáme věcí, kterých jsme si dříve nevšimli.
Proč potřebují děti ticho?
Stejně jako dospělí, i děti se utápí v myšlenkách a v představách. Často na nich vidíme, jak se zadívají „mimo“. Propadají určitému druhu kouzla, až by se dalo se říci, že se ztrácejí v myšlenkách (psychologie označuje tento stav jako denní snění). V tomto stavu je nic nevyruší, ani sebevětší hluk. K uvědomělému prožívání a učení dětí také potřebují ticho, zejména, aby se mohly soustředit na práci. Právě práce v tichu rozvíjí u dětí tzv. vyšší sféry vnímání a koncentraci. Tím je také rozvíjeno dětské myšlení a schopnost odhadování. Díky prožitku si tak naše děti více pamatují.
Cvičení ticha rozvíjí sociální vnímání a utváří kolektiv
Při cvičení ticha je důležité, aby byla kolektivně naladěna celá třída. Není li kolektiv ve shodě, je ticho „prolomeno“. Společnými cvičeními ticha se děti učí tzv. sociální shodě a empatii. K tomu nám ve třídě také slouží tzv. zvoneček ticha. Tím si děti samy říkají třídě o ticho. Je to právě cvičení ticha, kterým je dítě „konstruováno jako psychická bytost“.
Zkuste si to sami… zklidněte se, „vypněte“ a zaměřte se na ticho… co slyšíte?
Může vás zajímat
- Když se řekne připravené prostředí… – Pro děti soběstačné a nezávislé na dospělém!
- Co když se vyskytne agresivita v kolektivu dětí? – Panikařit? Nebo ne?
- Přijímání do mateřské školy – Zeptejte se na volné židličky