Ne pro každé dítě je odloučení od rodičů jednoduchá věc. A co teprve, když rodič musí dát dítě do školky. A je jedno z jakého důvodu. Dítě do školky patří, jenže ty začátky nebývají „růžové“.
V dnešním článku se podíváme na problematiku příznačnou pro první měsíce docházky do nového prostředí – školky. Co děláme v naší školce, když se dítě BOJÍ, NECHCE, nebo ho NEBAVÍ chodit do školky?
Když se dítě bojí chodit do školky
Strach ze školky může pramenit jen z toho, že se jedná o nové prostředí a nové lidi, se kterými se dítě setká – tj. strach z neznámého. A proto přístup učitele hraje prim. Víme, že dítě se cítí dobře tam, kde je v bezpečí. Autoritativním přístupem bychom ničeho nedosáhli. Náš učitel je vyrovnaný a klidný partner – kamarád. Má k dětem vřelý a laskavý přístup. U nás nikdo nezvedne hlas a nekřičí, nikdo nerozkazuje, ať se děje cokoli. A naše děti se poté chovají stejně, jednoduše opakují chování dospělých. Laskavý přístup se tak přirozeně šíří i mezi dětmi samotnými.
Vřelé a přátelské prostředí velmi pomáhá novému dítěti v adaptaci na školku (tj. zvyknout si na nové prostředí, nové lidi, režim školky, aj.). S přibývajícím časem se tak často stává, že děti, které dříve chodit do školky nechtěly, chodí do školky naopak rády.
Když dítě nechce chodit do školky
Někdy dítě nechce chodit do školky proto, že ještě není na ni připraveno a zralé. A není to jen otázka věku. Tak jako pozná maminka různorodost v pláči svého dítěte, tak Montessori učitel pozná podle druhu pláče, zda je dítě na školku na zralé či nikoli. Někdy ovšem nechce chodit do školky, protože se zkrátka nudí. Hromada hraček, podobných těm, co má doma je zkrátka nebaví.
V MONTE školce je dětem denně nabízený program a činnosti, které jim naplňují potřebu experimentování a objevování. Vždyť přece každá holčička si chce vyzkoušet vařit a kluci přibít hřebík, či zašroubovat šroubek šroubovákem. Skutečný svět je dětem předkládán takový, jaký je. Proto u nás mají děti skutečnou troubu na pečení nebo skutečný mop. Jednoduše skutečný svět je velká zábava objevovat. A tak se u nás děti nenudí a děti k nám chtějí chodit do školky.
Když ho školka nebaví
Naše děti se do činností nenutí. Nejenže činnosti jsou přitažlivé samy o sobě, ale každé dítě má v sobě vnitřní touhou objevovat.
Již od 2 let často dítě žádá dospělého „já sám, já, já“… Naše metoda dává příležitost dítěti objevit to, co už dospělí dávno vědí – ale proces zjištění, že TO dítě zvládlo samo, přináší dítěti pocit obrovského úspěchu a naplnění. Dospělí však často ve snaze dítěti pomoci je o tato zjištění („aha, takhle to tedy funguje“) připravují. Proto podporujeme uvědomění dítěte v maximální míře.
Vidíte? Není to tak obtížné. Jistě, chápeme, že v mnohých školách nelze individuálně přistupovat k dítěti, ale takto dokazujeme, že i v Ostravě mohou být děti vychovávány k samostatnosti a k sebeúctě.
Může vás zajímat
- Prostory školky – Podívejte se, jak to u nás vypadá
- Přijímání do mateřské školy – Zeptejte se na volné židličky
- Oblasti vzdělávání ve školce – Poznejte, co poznávají děti