Připravit pro děti prostředí školky, ve kterém budou co nejvíce soběstačné a nezávislé na dospělém, to je hlavní úlohou učitele. Co to obnáší? Na to se dnes společně podíváme…
„Hlavním úkolem připraveného prostředí je v co největší míře učinit rostoucí dítě nezávislým na dospělých.“ (M. Montessori)
Učení dítěte velmi významně závisí na prostředí okolo něj a my to víme. Právě připravené prostředí mateřské školy může podněcovat a podpořit „průzkum a objevování“ dítěte v co největší míře a podpořit tak touhu pro získání nových vědomostí a naplňování jeho potřeb.
Co tvoří přípravené prostředí?
Připravené prostředí tvoří „organizovaný prostor“ s promyšleným uspořádáním pomůcek a otevřeným nábytkem, který je přizpůsoben právě dětem. Materiály a prostory třídy jsou uspořádány tak, aby pomohly dětem vyvinout smysl pro řád, koncentraci, koordinaci a nezávislost.
V Montessori školách je pak organizovaný prostor ve třídách rozdělen na centra aktivit, která mohou nést označení dle pomůcek (např. centrum matematiky nebo centrum kosmické výchovy). Připravené prostředí se netýká pouze třídy, naopak je to celý prostor školy, ve kterém se děti orientují, plně uspokojuje jejich potřeby a cítí se v něm bezpečně.
Příliš mnoho podnětů mladé mysli škodí
Prostředí však musíme zprvu zjednodušit, v začátcích nabízet malým dětem jednoduché hračky, pomůcky a až později složitější.
Když mají pomůcky různé tvary a barvy, je lepší učit děti napřed jednobarevné tvary. Následně na stejně velkých tvarech učit různé barvy. Dítě má tak lepší šanci si veškeré poznatky utřídit. Když je toho na dítě moc, působí to na něj chaoticky, dítě ztrácí pozornost a má tendenci chovat se nejen k hračkám destruktivně. Jednoduše je důležitá správná pomůcka, ve správný čas.
Věděli jste, že každá pomůcka se vyskytuje ve třídě pouze v jednom exempláři? Tento fakt pomáhá dětem rozvíjet ohleduplnost, trpělivost a řád. Každá pomůcka je vyhraněna na procvičování jedné dovednosti, či znalosti. Třeba k zapínání knoflíků…
Nejdůležitější element – připravený učitel
Součástí připraveného prostředí je především „připravený učitel“. Ten, který dětem ukazuje cestu za poznáním, je pro ně průvodcem i kamarádem. Neposuzuje, neodsuzuje, nehodnotí. Děti provází, podporuje, inspiruje. Je modelem a vzorem.
Dítě je klidnější, když jsou věci na svém místě, proto je vedeno k respektování potřeby řádu a citu pro pořádek. Není jednoduché denně připravovat celý prostor třídy a každou pomůcku. Proto je jednou z úloh učitele dávat věci „do pořádku a na své místo“, než se to dítě naučí samo. Nenechat dítě destruktivně zacházet s pomůckou, naopak vést jej k citlivému zacházení a manipulaci.
Nedílnou součástí připraveného prostředí je sama komunita dětí. Které jsou vedeny k úctě, respektu, ohleduplnosti a především k dodržování pravidel. Ostatně pravidla, řád a systém jsou obecně základním kamenem připraveného prostředí všech Montessori škol.
Prostředí si nosí děti z domu
Na tom, jak budou děti fungovat ve škole, se významně podílí kvalita domácího prostředí dítěte.
Dítě během svého vývoje „saje jako houba“, učí se z prostředí okolo sebe. Na jeho rozvoji se podílí celé jeho okolí, se kterým přichází do styku – od rodičů a prarodičů, sourozenců, sousedů až po učitele ve školce. Vést dítě jedním směrem na venek a jiným zase uvnitř udělá více zmatku, než užitku.
Je proto důležité, aby dítě mělo přirozené a harmonické prostředí také doma. Aby bylo vedeno k řádu a respektu k sobě i k druhým. Jak rodič sám zachází s věcmi, tak s nimi bude zacházet dítě, s jakou úctou přistupuje k životu, takovou budou mít i jeho děti. Nezapomeňme, že děti chování rodiče napodobují, učí se od něj, mysleme na to a dodávejme dětem to nejlepší, co v nás je…
Může vás zajímat
- Od rozbřesku, po červánky – Den mezi dětmi v MŠ – Část I. – Ranní příchod do školky
- Co když dítě nechce chodit do školky? – Jak na problémové situace
- Přijímání do mateřské školy – Zeptejte se na volné židličky